Radek je učitel českého jazyka a literatury. Učí češtinu na 2. (druhém) stupni základní školy a je třídní učitel 7A (sedmé á). Je zkušený a schopný, laskavý a spravedlivý. Žáci, rodiče i kolegové ho respektují. Učí už 15 let. Práce ho moc baví. Miluje atmosféru ve třídě. Chce, aby jeho žáci samostatně přemýšleli.
Na začátku každé hodiny dá svým žákům krátkou desetiminutovku. Potom jim zadá samostatnou práci a přitom jednoho z nich vyvolá k tabuli. Má radost, když žák učivo umí. Pak společně zopakují probranou látku. Potom vysvětluje nové učivo. Dnes je na programu ukázka z románu Karla Poláčka Bylo nás pět. Žákům se úryvek líbí, smějí se a dávají Radkovi otázky. Radek odpovídá a také se ptá. Na závěr látku shrne.
Česko-francouzský slovníček
- učitel (n.m.) & učitelka (n.f.) = prof
- učitel G češtiny = prof de tchèque
- učit A žáky = apprendre aux élèves
- učit A žáky A češtinu = apprendre aux élèves le tchèque
- učit se = apprendre (soi-même)
- třídní učitel & = třídní učitelka = prof principal
- zkušený (adj.d) = expérimenté
- schopný (adj.d).) = efficace
- laskavý (adj.d) = bienveillant
- spravedlivý (adj.d) = juste
- žák (n.m) & žákyně (n.f) = élève
- třída (n.f) = classe
- desetiminutovka (n.f.) = malý test na 10 minut = test de 10 min
- samostatná práce (n.f) = travail en autonomie
- vyvolat žáka = interroger un élève
- učivo (n.n.)= leçon
- umět učivo = maîtriser la leçon
- zopakovat probranou látku = réviser
- vysvětlovat učivo = expliquer la nouvelle leçon
- ukázka (n.f.) = úryvek (n.m.) = extrait
- dávat otázky = poser des questions
- ptát se = demander
- odpovídat na otázky= répondre aux questions
- shrnout látku = résumer la leçon
- školní předmět (n.m.) = matière scolaire
- hodina (n.f) = ici: cours
- tabule (n.f) = tableau
- školní lavice (n.f) =banc d’école
- katedra (n.f.) = učitelský stůl = chaire de prof